Ralph Groenheijde inspireert met TrashUre Hunt jaarlijks duizenden mensen

Ralph is initiator van TrashUre Hunt. Zijn motivatie? Niet mopperen over de problemen die je ziet, maar er zelf wat aan doen, dit voelt een stuk beter. Dit doet Ralph door zelf te TrashUre Hunten en daarmee ook jaarlijks duizenden anderen te inspireren en motiveren.

Waarom ben je gestart met TrashUre Hunt?

Ik werk volgens mijn filosofie van ‘A clean earth, a clean mind, a clean heart’. Op het moment dat we een schone aarde hebben, geeft dat ook een schoner gevoel in je hersenen en hart. Dat belang van een schone omgeving zag ik ook in de werkplaats van mijn vader vroeger: om goed te kunnen werken en met nieuwe creaties te kunnen komen, is een opgeruimde omgeving belangrijk. Ik zie het voorkomen van zwerfafval als een belangrijke eerste stap. Niemand is tegen een schone omgeving. Daarnaast is zwerfafval tastbaar, we kunnen het allemaal oprapen. En het blijkt een enorm goed gevoel te geven en te verbinden. Ik geloof dat we vanuit die verbinding en schone omgeving ook complexere problemen met elkaar aankunnen.

Gaat het de goede kant op?

We zien een mooie trend: steeds meer mensen raken betrokken bij het schoonhouden van het strand en we vinden tegelijkertijd steeds minder. Bij de eerste Summer Challenge in 2015 hebben we 600 man op de been gekregen en 4.700 kilo van het strand gehaald. Het jaar erop hadden we maar liefst 3.100 mensen mee en in verhouding ‘slechts’ 3.288 kilo gejut. Het wordt schoner. Als we nu met een groep van 30 man gaan lopen, hebben we veel minder afval; vaak kleiner plastic.

Afgelopen jaren zagen we twee grote veranderingen: de invoering van statiegeld op PET-flesjes en het verbod op een aantal wegwerpplastics (de Europese SUP-directive). In het jaar voordat statiegeld inging, hebben we een walvis gemaakt op ware grote met 10.000 flesjes die we vonden. Met statiegeld vinden we 90% à 95% minder plastic flesjes! Dat statiegeld werkt dus echt met betrekking tot het verminderen van PET-flesjes die eindigen als zwerfafval. Het verbod op plastic bordjes, bestek, bekers gaf hetzelfde beeld: we vinden 90% minder, en wat we vinden is vaker ook afbreekbaar.

Wat werkt goed?

Ik heb geleerd dat iedereen welwillend is om wat te doen, mits je niet belerend bent. Er zijn steeds meer bedrijven die meegaan en hun organisatie willen veranderen. De eigenaar van een frietzaak waar ik vaak langsloop sprak me trots aan dat hij bamboebakjes heeft in plaats van plastic bakjes! Het is mooi om te zien dat steeds meer mensen geënthousiasmeerd zijn en in actie komen. Er is meer bewustzijn en daarnaast zijn deze alternatieven beter beschikbaar vanuit leveranciers.

Wat is de kracht van Scheveningen?

Samenwerkingen zijn volop aanwezig op het strand en dat is prachtig! De gemeente, de veegdiensten, de strandpaviljoens, Grondstofjutters, wij, maar ook de inwoners van Scheveningen die elkaar durven aan te spreken op straat. Al deze samenwerkingen zijn belangrijk. Als een dorp als Scheveningen dit voor elkaar kan krijgen, dan kan dit overal. Het gaat over elkaar positief durven aanspreken en zelf een steentje bij dragen. Daar mogen we trots op zijn als Scheveningen. Hopelijk biedt het een voorbeeld voor anderen: durf te doen

Deel dit bericht op social media:
Scroll naar de bovenkant