Pat Smith: de stad schoonhouden doen we met z’n allen
Met zijn muziek trekt Pat Smith volle zalen. Nu zet de Haagse zanger zich in voor een schone stad.
Achttien jaar en zeven albums lang speelt Pat Smith met zijn band Splendid concertzalen in binnen – en buitenland plat. Sinds kort gaat de drukke muzikant ook als soloartiest op pad. Toch maakt hij graag tijd vrij om zich als ambassadeur op te werpen voor de pas gelanceerde campagne tegen zwerfafval: “De zee is mijn grootste vriend.”
Door zijn connectie met de zee ging Pat muziek maken. Muziek die de Haagse zanger nog voor zijn geboorte ingegoten kreeg. “Toen mijn moeder zwanger was van mij, legde mijn vader een koptelefoon op haar buik met de muziek van Bob Marley. Ik kan nog steeds bij zijn muziek in slaap vallen. Ik word er ontspannen van.” Maar nog voor hij zijn muzikale carrière opstartte, was de zee zijn eerste passie. Al op zijn zevende ging hij op surfles, twee jaar later kreeg hij zijn eerste surfplank van een buurjongen cadeau.
Op zijn veertiende werd hij professional surfer en kreeg hij zijn eerste sponsor deal. Uiteindelijk volgde hij tien jaar zijn droom als pro surfer. Maar op die jonge leeftijd werd ook zijn liefde voor de muziek geboren. “Ik was voor het eerst met een groepje vrienden in Frankrijk op vakantie. Ik zag daar jongens gitaar spelen en daar kwamen alle meisjes op af. Ik dacht, dat wil ik ook.”
Van het een kwam het ander, legt hij uit. “Alles in mijn leven gaat in golven, vloeit in elkaar over. Ik haal mijn inspiratie uit het surfen als ik mijn leven beschrijf. Daar heb ik het meeste van geleerd, de natuur is een van de beste leermeesters. Je beweegt er in mee. Al is je ego nog zo groot, je wint het nooit van de natuur.”
Nadenken over een schoon milieu begon bij hem al vroeg “Als je surft, ben je veel in het water en in de zee. Toen ik 12 was deed ik mee aan een demonstratie tegen nucleaire proeven, ging ik in de Hofvijver peddelen met andere surfers. Toen was ik me er al van bewust dat de zee en de regenwouden zo enorm belangrijk zijn voor ons. Kijk je in de supermarkt, dan is alles ingepakt in plastic. We moeten onze gedragspatronen veranderen en echt minder afval gaan produceren.”
Daarom verbond hij zich aan de campagne tegen zwerfafval. “Ik ben een opvallend karakter en ik ben mondig, dat versterkt de campagne. In 2011 werd ik door O’Neill gesponsord, om bewustzijn te creëren. Dit merk maakt van oceaanplastic stoffen, O’Neill blue, dat heb ik mee geïnitieerd. De reacties die ik krijg sinds mensen weten dat ik aan deze campagne meedoe, zijn allemaal positief. Het is onverwacht. Het contrasteert met het beeld van een muzikant. Daardoor schudt het de mensen wakker. Dan denken ze, als hij het doet, moeten wij het ook doen. Daarom heet de campagne ‘Schoon, doen we toch gewoon?’. Omdat we het met zijn allen doen.”